Een Instagram-shop beginnen? Dat doe je zò!

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 17 juni 2021

Instagram smartphone

Als ondernemer gebruik je Instagram misschien al als communicatiemiddel. Maar wist je dat je Instagram ook als webshop kan inzetten? Instagram Shopping is als een etalage waarin je je mooiste koopwaar kan tonen. Maandelijks klikken wereldwijd zo’n 130 miljoen gebruikers op shoppingberichten om de producttags te bekijken. Dat biedt jou mogelijkheden om meer te verkopen. En is het gratis. Win-win!

Wat is Instagram Shopping?

Je hebt het misschien al gespot op Instagram: het shopping-pictogram, oftewel een wit winkeltasje op een post. Klik je op die post, dan verschijnt er een tekstje met de beschrijving en de prijs van het afgebeelde product. Dat principe heet ‘product tagging ' en wordt al een tijdje gebruikt op Instagram.

Instagram product tagging

Klik je vervolgens door, dan beland je in een shop op Instagram, waar je het item (of de verschillende items) van de post tegenkomt. Dat ziet er zo uit:

 Instagram shopping webshop products overview

Wil je het item graag kopen? Voordien werd je voor de aankoop naar de eigen webshop van de verkoper doorverwezen. Dus: weg van Instagram. Maar daar is recent verandering in gekomen. Want in verschillende landen (en binnenkort ook in België!) kan je meteen via de Instagram-checkout betalen, zonder het platform te verlaten. Zo verloopt de shopping-ervaring nóg naadlozer.

 

Instagram Shopping: steps

 

 

Shop ‘til you drop? Dat doe je dus voortaan op Instagram! Wil ook jij je producten verkopen via een Instagram-shop? Slim, want zo maak je het je klanten nóg makkelijker!

 

 

Feit: 87% van de Instagram-gebruikers zegt zich te laten inspireren door influencers bij een aankoop. En 70% van de enthousiaste shoppers wendt zich tot het platform om nieuwe producten te ontdekken.

 

 

Instagram Shopping instellen

Voor je gebruik kan maken van Instagram Shopping moet je enkele instellingen wijzigen. We loodsen je er stapsgewijs doorheen:

 

1/ Check of je account geschikt is voor Shopping op Instagram.

In de regels staat o.a. dat je Facebook-pagina of professionele Instagram-account producten moet bevatten die rechtstreeks kunnen worden gekocht via je website.

 

2/ Stap over op een bedrijfsaccount.

Heb je nog geen bedrijfsaccount? Ontdek vlug de voordelen en lees hoe je jouw zaak in een mum van tijd op Instagram krijgt!

 

3/ Koppel aan je Facebook-pagina.
Tijd om je Facebook-pagina aan je Instagram-account te linken. (Nog geen Facebook-bedrijfspagina
? Maak er eentje aan in 7 stappen.)

 

-Ga naar het Instagram-profiel van je bedrijf.
-Selecteer ‘Profiel bewerken’.
-Selecteer ‘Pagina’ onder ‘Openbare Bedrijfsinformatie’.
-Kies de Facebook-pagina die je wil koppelen.

Instagram Shopping Facebook connect

Goed om te weten: Als je al producten adverteert op Instagram, is dit allemaal al in orde.

 

 

4/ Upload je productcatalogus.

Je catalogus bevat info over alle producten die je wil verkopen in je Instagram Shop. Er zijn 2 manieren om een productcatalogus te koppelen aan je Instagram-bedrijfsaccount:

 

Optie 1= Catalogusbeheer,
Deze doe-het-zelfmethode kan je vinden in Bedrijfsmanager van Facebook.

Voor kleine ondernemers is dit de meest gebruikelijke manier.

Instagram Shopping Catalogus uploaden handmatig

Optie 2 = E-commercepartner 
Hier werk je via een partnerplatform van Facebook, zoals Shopify of BigCommerce.

 

5/ Voltooi de beoordeling van je account.
Tijd om je account in te dienen ter beoordeling. Dat neemt doorgaans enkele dagen in beslag, maar kan soms langer duren. 

-Ga naar de instellingen van je Instagram-profiel (via het hamburger-menu rechts bovenaan).
-Meld je aan voor Shopping.
-Volg de stappen om je account ter beoordeling in te dienen.
-Bekijk de status van je aanvraag door naar de optie ‘Shopping’ in je instellingen te gaan.

Open your Shop on Instagram
 

6/ Schakel Shopping in.

Zodra je account goedgekeurd is, kan je Shopping-functies inschakelen.
-Ga naar de instellingen van je Instagram-profiel (via het hamburger-menu rechts bovenaan).
-Tik op ‘Bedrijf’ en vervolgens op ‘Shopping’.
-Selecteer de productcatalogus die je wil koppelen aan je account.
-Selecteer ‘Klaar’.

 

7/ Begin met taggen.

Gebruik producttags om producten uit te lichten in je foto’s en video’s in het overzicht en in je Stories.

-Upload een foto zoals je dat normaal zou doen.
-Voeg een bijschrift, effecten en/of filter toe als je dat wil.
-Tik op ‘Producten taggen’.
-Tik op de foto.
-Selecteer het product.
-Tik op ‘Klaar’.
-Tik op ‘Delen’. Ziezo, je hebt je eerste Shopping-post in je feed geplaatst.

 

Goed om te weten: Je kan tot 5 producten per post taggen. Dat geldt ook voor filmpjes! 

Instagram Shopping: tag multiple products in one post

 

Hoe maak je Instagram Shopping Stories?

Niet alleen op foto’s kan je producten taggen: met de sticker-functie kan dat ook in je Instagram Stories. Hoe? Heel eenvoudig! Upload je verhaal zoals je normaal zou doen en tik vervolgens rechts bovenaan op het stickerpictogram. Selecteer de gewenste productsticker in het menu en kies het product uit je catalogus waarbij je de sticker wil plaatsen. Tadaa!

 

Tip: Je kan de productsticker customizen zodat hij perfect bij de kleuren van je Story past.

Instagram Shopping: producttags in Stories

 

5 Tips om méér te verkopen via Instagram Shopping

Tip 1: Gebruik opvallende beelden

Instagram is een visueel medium, dus je producten kunnen er maar beter goed uitzien in die wirwar van beelden. Kies voor foto’s en video’s van hoge kwaliteit om je koopwaar te laten shinen.

 

Tip 2: Voeg hashtags toe

Relevante hashtags gebruiken is een slimme strategie voor elke post, ook shopping posts. Want hashtags verhogen de kans dat je ontdekt wordt door iemand nieuw – en dat vormt weer een nieuwe kans voor potentiële betrokkenheid.

 

Tip 3: Deel een promotiecode

Iedereen is dol op een goeie deal. En het voeren van een promotiecampagne is een slimme manier om verkoop te boosten.

 

Tip 4: Toon je product in actie

Het meest populaire type videocontent op Instagram is de tutorial of instructievideo. Dat format is ideaal voor shopping posts, omdat het kijkers meer vertelt over je product én toont hoe het werkt/gebruikt wordt.

Tip 5: Blijf authentiek

Net zoals in andere Instagam-posts mag je ook in shopping posts je persoonlijkheid en stem laten doorschijnen. Dat is de beste manier om een band te vormen met je publiek. Wat inspireerde dit item of deze foto? Hoe is het product gemaakt? Storytelling is een krachtig verkoopinstrument.

 

Reclame maken via Instagram Shopping ads

Wil je graag nog meer zichtbaarheid voor jouw producten? Promoot een Shopping-post die je al geplaatst hebt, of bouw een advertentie waarin je de Instagram Producttags gebruikt.

Hoe je de beste advertenties op Instagram maakt? Dat lees je hier!

 

 

 

 

Bronnen: Instagram + Hootsuite

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale