Wat als klanten je website niet vinden?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 14 mei 2019

Wat als klanten je website niet vinden?

Onderzoek toont aan dat websites van lokale handelaars vaak moeilijk te vinden zijn in Google. Bovendien vinden bezoekers er niet de juiste informatie. Noch zijn ze aangepast aan het mobiele surfen dat steeds belangrijker wordt. Wil jij het beter doen? Volg dan deze 7 stappen voor een klantvriendelijke website.

Herken jij de opgesomde problemen? Je website presteert hierdoor misschien slecht, maar het is ook voor klanten niet fijn als ze geen informatie vinden over jouw zaak.

Zet deze 7 stappen naar een klantvriendelijke website:

Stap 1. Bepaal het doel van je website

Zet in alles wat je online doet het doel van jouw website centraal. Als alles goed gaat, biedt dit het antwoord op de vraag ‘Wat wensen mijn klanten online?’.

Een klantvriendelijke website bouwen doe je dan ook samen met je klanten. Vraag hen gerust of ze soms online naar jouw winkel zoeken, welke informatie ze verwachten en of ze je site leuk vinden.

Stap 2. Zet wegwijzers in Google

Een klantvriendelijke website begint in Google. Zorg ervoor dat jouw klanten je snel vinden door goed te scoren op de trefwoorden die ze ingeven in de zoekmachine. Ga tegelijk na of je url's klanten voldoende informeren. Registreer je ook op Google Mijn Bedrijf. Vul je activiteit, adres en openingsuren in.

Stap 3. Toon snel de juiste info

De structuur van je website is cruciaal. Deze zorgt ervoor dat (potentiële) klanten de informatie vinden die ze zoeken. Vinden ze snel je adres en openingsuren? Je menukaart? Nieuwe producten? De acties van de maand?

Stap 4. Creëer jouw leuke winkelsfeer ook online

Ongetwijfeld hangt er een unieke sfeer in jouw winkel. Wek deze ook online op met een sterk logo, de juiste kleuren, het passende design en lettertype, foto’s en filmpjes van je zaak, klanten en producten … Zo voelen je klanten zich online even welkom.

Stap 5. Deel unieke verhalen

Ook online maak je een verschil met een persoonlijke aanpak. Zo lezen bezoekers graag unieke verhalen. Deel leuke bedenkingen. Vertel over hoe je de nieuwste collecties selecteert. Schrijf een blog over hoe jij jouw winkel gestart bent. Deze persoonlijke verhalen creëren een band.

Ga ook aan de slag met onze 5 to do's om beter te schrijven voor je webshop.

Stap 6. Verbeter de mobiele versie

Nu al surfen we met z’n allen meer met onze smartphone dan van achter een computer thuis of op het werk. Google houdt daar steeds meer rekening mee. Maar is jouw website klaar voor deze revolutie? Hoe opent je site op een iPhone? Lezen de teksten vlot op een Samsung-toestel? Ga aan de slag met onze tips om je website beter te maken voor mobiel.

Stap 7. Test met online verkopen

Misschien willen je klanten meteen online kopen of bestellen, om later af te halen? Zo bespaar je hen een verplaatsing of wachttijd in de winkel. Als dat niet klantvriendelijk is! Leuk is bovendien dat je dit online verkopen kleinschalig kan testen.

Tips om te starten met een eigen webshop, ontdek je in het artikel Slagerij Pikaerts baat naast een winkel nu ook een webshop uit.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Wix versus Wordpress. Op welk platform bouw jij je nieuwe website?

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale