Ontdek hoe deze 3 webshops hun omzet verhogen

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 mei 2019

Ontdek hoe deze 3 webshops hun omzet verhogen

Misschien draai je al een mooie omzet met online verkoop. Maar kan dit nog beter? Ontdek 3 voorbeelden waarmee ook jij je webshop kan optimaliseren.

Zorg voor een originele zoekfunctie

voorbeeld originele zoekfunctie

In de webshop PIETMoodshop.be dwalen bezoekers niet doelloos rond op zoek naar het beste geschenk voor hun vader, partner of dochter. Nee, prominent bovenaan op de homepage staat de cadeauzoeker. Hierin kan elke bezoeker aanduiden voor wie hij of zij een cadeau zoekt, wat de stijl is van de gelukkige en hoeveel het mag kosten. Zo vinden ze snel geschenkideeën.

“In de winkel geef ik graag persoonlijk advies”, zegt winkelier Christophe Verbeke van PIET. “Met deze cadeauzoeker kon ik mijn persoonlijke adviesfunctie ook online brengen. En met resultaat. Het eerste jaar na de lancering van de online shop groeide mijn omzet met 50%.”

Meer info: PIETMoodshop

Chat live met je klant
Live chat voorbeeld Gamma

De klanten van doe-het-zelf-keten GAMMA zijn een uitgebreide service en advies gewoon. En ook in de webshop wil GAMMA de klant goed begeleiden bij de materiaalkeuze. Daarom mag een 'kluschat' niet ontbreken: ‘Wat is je klusvraag?’, lezen klanten, waarna ze meteen hun vragen over producten en klussen kunnen intikken.

Volgens een onderzoek van Forrester vindt ruim 44% van de online klanten het belangrijk dat een webshop een chatfunctie heeft. Zo kan je ook klanten proactief benaderen. Je stelt in wie wanneer automatisch van je een verzoek krijgt om te chatten. Meer dan 80% van de chats bij Frankwatching ontstaan na een proactieve benadering.

Meer info: GAMMA

Verleid twijfelaars met korting
Voorbeeld korting

Wat doe je met online twijfelaars? Bezoekers die rondkijken, een mandje vullen, en dan toch niet kopen?

Verlichtingswinkel Light Gallery vond een oplossing om deze aarzelende shoppers toch te doen kopen: Shopboost. Deze app detecteert twijfelaars en bezorgt hen automatisch een verrassing, bijvoorbeeld een kortingscode.

Light Gallery zet de tool flexibel in: “Overdag wanneer onze winkels open zijn, gebruik ik Shopboost nauwelijks”, zegt de zaakvoerder. “Op zondag en ‘s avonds zet ik de tool meer open. De bezoekers krijgen dan een kortingscode. De dag nadien ontvangen ze een reminder.” Het werkt … en de omzet stijgt gevoelig.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale