Zo bereik jij wel je publiek op Facebook

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 2 mei 2019

Zo bereik je wel jouw publiek op Facebook

Helaas … Facebook is al lang geen medium meer dat je gratis bij een groot publiek brengt. Met één bericht bereik je amper 6% van je publiek. De oplossing is betalen voor de zogenaamde gesponsorde post. Ontdek hoe je hiermee start.

Elke tekst, foto en video op je Facebook-tijdlijn kan je aan meer mensen laten zien door het te promoten. Hoe precies leggen we uit in dit stappenplan.

Stap 1. Kies het bericht dat je wil promoten

Je kan zowel nieuwe posts promoten als berichten die al op je tijdlijn staan. Klik rechtsonder op ‘Bericht promoten’. Automatisch maakt Facebook een advertentie van je bericht.

Voorbeeld van Facebook post Jean sur Mer met button om te promoten

Stap 2. Selecteer de doelgroep

Wie wil je bereiken met het bericht? Voor wie is de video bijvoorbeeld het meest interessant?

Ofwel richt je je tot de ‘Mensen die je pagina leuk vinden’ en hun vrienden. Ofwel zoek je het net buiten deze groep die je al kent.

Wanneer je ‘Mensen die je kiest via doelgroepbepaling’ selecteert, bepaal je heel gericht welke mensen jouw gepromote bericht zien. Selecteer je uitverkoren publiek op basis van deze criteria:

  • man of vrouw,
  • woonplaats,
  • leeftijd,
  • interesses,
  • target audience Facebook.

Doelgroep bepalen Facebook

Stap 3. Geef je budget op

Tenslotte bepaal je hoeveel je wil uitgeven aan advertenties per dag. Interessant is dat Facebook een schatting geeft van het aantal mensen dat je zal bereiken met het budget dat je instelt.

Looptijd en budget Facebook gesponsorde post

Stap 4. Stel à la minute bij

Afhankelijk van de resultaten van je gesponsorde post, het aantal kliks en likes, pas je de advertentie en bedragen die je eraan wenst te spenderen aan.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale