Waarom via WhatsApp communiceren met klanten?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 6 mei 2019

Waarom via WhatsApp communiceren met klanten?

De populariteit van WhatsApp blijft stijgen. Steeds meer bedrijven zetten de tool in om met klanten te communiceren. Waarom jij niet?

Coolblue is er altijd als de kippen bij om met nieuwe tools hun klantenservice te verbeteren. Al sinds 2015 is het bedrijf bereikbaar via WhatsApp. Bij VDAB laten werkzoekenden zich via WhatsApp helpen door een sollicitatiecoach. Kledingmerk Suitsupply praat met klanten en verkoopt zelfs via het sociale medium, bijvoorbeeld een das passend bij het hemd waarvan je een foto verstuurt.

WhatsApp Business: extra gemakkelijk!

WhatsApp wordt dus al gebruikt om met klanten te communiceren. De speciaal daarvoor bedoelde WhatsApp Business-app maakt het je trouwens heel gemakkelijk.

Net zoals je een zakelijke account hebt op Facebook en LinkedIn, open je er een profiel voor je zaak. Vul je bedrijfsgegevens in en klaar.

Je automatiseert, sorteert en verstuurt snel berichten naar je klanten. Via labels deel je hen in groepen in, zodat je steeds weet wie je hoe moet aanspreken.

3 redenen om ermee te starten

Deze 3 redenen maken de berichtendienst ook interessant voor jouw zaak:

Reden 1. Je klanten gebruiken het al

Stel dat je beter bereikbaar wil zijn voor klanten of een alternatief zoekt voor een te vaak rinkelende telefoon. Dan kies je best voor een kanaal waarop jouw klanten al actief zijn. Vandaag is dit WhatsApp, voor klanten van alle leeftijden.

Hoeveel Belgen actief zijn op WhatsApp is niet precies geweten, al gaf 41% van de bevraagde Vlamingen tijdens het Digimeter 2018-onderzoek aan het dagelijks te gebruiken. Bovendien ontdekt een ruimer publiek deze berichtendienst, nu al 1,5 miljard mensen wereldwijd. Steeds meer consumenten hebben al contact gehad met een bedrijf via WhatsApp.

Reden 2. WhatsApp is persoonlijk

Bedrijven die WhatsApp al inzetten om klanten te helpen, beantwoorden vooral praktische vragen over openingstijden en specifieke producten. Omdat de drempel heel laag is, durven ook nieuwe klanten sneller contact te zoeken.

Troef is dat je met WhatsApp dichtbij de consument zit. Je knoopt sneller een persoonlijk gesprek aan met jouw klanten dan via mail. Ook consumenten houden van deze interactie. Stelden ze vroeger hun vragen in het openbaar op een sociaal netwerk, dan zenden ze nu liever privéberichtjes.

Reden 3. De tool is beveiligd

Bovendien is het mogelijk om persoonlijke klantgegevens door te geven. Coolblue ontvangt zelfs creditcardnummers via WhatsApp. Dankzij digitale versleuteling kan niemand de verstuurde berichten lezen, behalve de gebruikers die het gesprek voeren. Eigenaar Facebook zegt de versleuteling verder te verbeteren.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale