Facebook … of niet? Weeg deze voor- en nadelen tegen elkaar af

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 7 mei 2019

Facebook … of niet? Weeg deze voordelen en nadelen van Facebook-bedrijfspagina's tegen elkaar af

Een bedrijfspagina op Facebook. Het biedt heel wat voordelen voor jou en je zaak. Maar natuurlijk zijn er ook nadelen. Met welke nadelen hou je best rekening?

Zowel voor- als nadelen zetten we voor jou op een rijtje zodat je gemakkelijk kan vergelijken:

Top 5 nadelen

  1. Facebook goed doen, is best tijdsintensief. Bovendien vraagt het behoorlijk wat creativiteit om toffe posts te maken.
  2. Deze creatieve updates worden steeds minder gedeeld. Facebook verstuurt je posts slechts naar je 2% meest actieve volgers. Enkel sponsored posts, ofwel betalende artikels, vergroten jouw bereik.
  3. Alle gegevens en fans die je verzamelt, zitten vast op Facebook. Conversie naar je eigen site is niet evident.
  4. Je mag niet zomaar een deel-en-win-actie op poten zetten. Dit moet via het Facebook App Center.
  5. Facebook verandert continu. Fouten maken wordt bestraft door bedrijfspagina’s offline te zetten. Het Facebook-reglement bijhouden, is een hele klus.

Top 5 voordelen

  1. 7,1 miljoen Belgen hebben een account op Facebook. 80% logt dagelijks in. Je kan een enorm publiek bereiken volgens de Belgische Facebook-statistieken.
  2. Met een dosis enthousiasme en inspiratie creëer je een community zoals dat nooit eerder kon. Facebook-groepen zijn ideaal om je publiek rond eenzelfde interesse bij elkaar te brengen. Je knoopt conversaties aan, helpt, deelt … en bent zo vaker top-of-mind bij mogelijke klanten.
  3. Via Facebook maak je je zaak zichtbaarder, ook bij de mensen die je niet kennen. Zo werf je gratis nieuwe klanten.
  4. Berichten plaatsen, foto’s en video’s delen, verloopt op sociale media meestal veel vlotter dan op de eigen bedrijfssite.
  5. Door met je zaak aanwezig te zijn op verschillende kanalen, verbeteren jouw zoekmachineresultaten.

 

Wat als je enkel lokaal actief bent?

Facebook, Instagram, Google, … zijn internationale media. Dat klopt. Toch wil dit niet zeggen dat je via hen altijd een internationaal publiek bereikt. Ook wie als slotenmaker, bakker, loodgieter … enkel lokaal actief is, kan iets doen op de internationale sociale media.

Betaal je niet voor posts? Dan spreek je enkel volgers en geïnteresseerden aan, ongetwijfeld klanten van in de buurt.

Betaal je wel, dan target je bij het opstellen van je sponsored post enkel op jouw gemeente of regio. Elk medium biedt dit locatiegebaseerd adverteren aan.
Zo verspil je geen marketingbudget aan mensen die buiten je regio wonen.
 

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale