4 doeltreffende methodes om e-mailadressen te verzamelen

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 3 juni 2019

4 doeltreffende methodes om e-mailadressen te verzamelen

Voor relatief kleine bedragen kan je duizenden e-mailadressen kopen. En toch is dat geen goed idee, zeker sinds de invoering van GDPR. Verzamel zelf je e-mailadressen op veel betere, leukere manieren. Wij inspireren je alvast.

E-mailadressen verzamelen hoeft niet moeilijk of eentonig te zijn. Je kan er creatief mee aan de slag zodat klanten die hun e-mailadres opgeven daar iets leuks voor in ruil krijgen – en zich zo nog meer gewaardeerd voelen.

Deze acties leveren je waardevolle e-mailadressen op:

1. Plaats een invulvenster op je homepage

Je eigen website en online acties zijn de beste manier om e-mailadressen te verzamelen van mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je doet. Gebruik deze site dan ook ten volle. Plaats een invulvenster op je homepage, zoals Prezenta. Zo help je geïnteresseerde bezoekers om zich snel in te schrijven voor de nieuwsbrief of meer informatie te vragen.

Geen idee aan welke GDPR-vereisten de inschrijfknop moet voldoen? Ontdek het in dit artikel.

2. Schenk een e-boek, webinar, lied, …

Voor wat hoort wat. Ook online. Zo deelt coach Kurt Goossens een gratis e-boek uit aan ondernemende mannen die zich willen versterken. Pianist Steven Vrancken schenkt zijn eerste single aan wie zich inschrijft op de nieuwsbrief.

Voor B2B-ondernemingen zijn gratis webinars dé manier om e-mailadressen te verzamelen. Communicatiebureau Quadrant organiseert bijvoorbeeld webinars over allerhande topics. Lees ook Starten met je eerste webinar? Zo pak je het aan!

3. Beloon fans voor doorverwijzingen

Ongetwijfeld heb je enthousiaste klanten die jouw zaak promoten bij hun netwerk. Beloon hen met een korting of gratis producten. 

Dropbox is hier een heel gekend voorbeeld. Voor elke vriend die Dropbox installeert nadat jij zijn e-mailadres doorgaf, krijgen zowel jij als je vriend 500 MB gratis opslagcapaciteit. 

Een Belgisch voorbeeld is de ‘Tell a friend’-actie van DSM Keukens. Afhankelijk van hoeveel vrienden je doorverwijst, krijg je een blender, broodrooster, kitchenaid of koffiezet als bedankje. 

4. Organiseer een wedstrijd of test

Win een weekend in een vakantiepark, maak kans op een elektrische fiets bij Pasar, … of win een lingerieset na aankoop van Marie Jo-lingerie. Waarom lanceer jij geen wedstrijd met een aanlokkelijke prijs? Let wel: hou je aan de regels! Lees ze na op Online wedstrijden: juridische do’s & don’ts.

Passen wedstrijden niet bij jouw zaak? Maak dan een online test rond jouw thema of product, zoals het salariskompas van Vacature. Wie zijn mailadres ingeeft, ontvangt zijn persoonlijk resultaat in een e-mail.

E-mailadressen verzamel je dus idealiter op meerdere manieren tegelijk. Je plaatst een invulrooster zo duidelijk mogelijk op je homepage, je geeft een gratis geschenk, beloont klanten die andere klanten aanbrengen en organiseert een wedstrijd of test. Het zal je zoveel meer waardevolle contactgegevens opleveren dan gekochte adressen die je om GDPR-redenen mogelijks beter niet gebruikt.

Heb je trouwens vragen over GDPR dan kan je terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale