Top 10 sectoren waarin online reviews doorwegen: staat de jouwe erin?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 24 mei 2019

Top 10 sectoren waarin online reviews doorwegen: staat de jouwe erin?

Sommige sectoren zijn gevoeliger voor online reviews dan andere. Hoe sterk bepaalt de mening van anderen het koopgedrag van je klanten? Ontdek de cijfers die ook voor jouw zaak doorslaggevend kunnen zijn.

Opvallend is het effect van reviews op lokale zaken. Heb je een restaurant, café, hotel of ontbijtzaak? Dan mag je er zeker van zijn dat de meningen die jouw klanten online neerschrijven een sterke invloed uitoefenen.

Ben je in een andere sector actief? Ook dan is het de moeite om onderstaande grafieken te checken.

Horeca supergevoelig aan reviews

De horeca is het meest gevoelig aan wat klanten online schrijven over het eten, de service, de sfeer en gezelligheid. En de invloed van reviews neemt nog verder toe. 

  • 63% van de ondervraagde mensen las reviews bij het zoeken van een restaurant of café. 
  • Bijna 40% bij het zoeken van een hotel en bed & breakfast.
  • De medische en gezondheidssector scoort een derde plaats, met meer dan 35%.

Zoek jouw sector in de grafiek hieronder. Dan ken je meteen de invloed van online reviews op jouw zaak.

Over welk soort bedrijven lezen klanten online reviews? Studie BrightLocal 2018

Bron: Brightlocal – local consumer review survey

De onderzoekers van BrightLocal zien een duidelijke link met hoe vaak mensen een service of zaak bezoeken en hoe vaak ze graag wisselen van, bijvoorbeeld, restaurant.

Eens een goede dierenarts, boekhouder of verzekeraar gevonden, verliezen reviews aan belang.

Kracht voor lokale ondernemers

Opvallend is de kracht van reviews voor lokale ondernemingen.

  • 27% zoekt elke dag via internet naar een lokale zaak. Positieve reviews stimuleren reële aankopen.
  • 86% van de consumenten leest soms tot altijd lokale reviews voordat ze beslissen.

  • 27% leest altijd de reviews tijdens het zoeken naar een zaak in hun buurt.

Hoe beïnvloeden online reviews je beslissing om te kiezen voor een lokaal bedrijf? Studie BrightLocal 2018

Wat de aandacht trekt?

  • 95% van je klanten tussen 18 en 34 jaar leest reviews.
  • 40% wil niets kopen bij een zaak met negatieve reviews.
  • 19% vertrouwt online reviews evenveel als persoonlijke aanbevelingen.
  • 19% gelooft dat reviews authentiek zijn. 25% gelooft in de authenticiteit wanneer er meerdere reviews te lezen zijn.

Kans om te antwoorden

Reviews bieden de mogelijkheid om met je klanten in dialoog te gaan. Maar liefst 30% van de mensen besteedt aandacht aan wat de lokale ondernemer antwoordt op reviews. Wat vinden lezers van online reviews nog belangrijk?

  • 56% besteedt de meeste aandacht aan de gemiddelde score, het aantal sterren.
  • 49% kijkt naar de hoeveelheid reviews. 31 reviews zijn hierbij het minimum.
  • 44% kijkt naar hoe recent de reviews gepost werden.

Als je een lokaal bedrijf beoordeelt op basis van online reviews, waar let je dan op? Studie BrightLocal 2018

Reviews doen klikken en kopen

Hetzelfde onderzoek toont aan hoe belangrijk een positieve review is.

  • 50% bezoekt de website van de handelaar. Deze link tussen reviews en websitebezoek is steeds sterker.

  • 19% zoekt voor meer reviews om zijn/haar keuze kracht bij te zetten.
  • 15% gaat effectief naar de winkel, het restaurant, hotel, …

Wat is je volgende stap nadat je een positieve review gelezen hebt? Studie BrightLocal 2018

En hoe staat jouw sector ervoor? Ongetwijfeld kan ook jouw zaak groeien door meer en betere reviews.

Dat kan gemakkelijk. Start met het artikel Hoe verzamel je reviews in Google?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale