5x waarom online reviews je extra klanten en omzet opleveren

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 21 juni 2023

5x waarom online reviews je extra klanten en omzet opleveren

Consumenten bezoeken je website en stappen je zaak binnen nadat ze online reviews gelezen hebben. Wat doen je potentiële klanten nog en waar letten ze op als ze recensies lezen?

Aan de hand van statistieken schenkt dit artikel je inzicht in de kracht van online reviews. Vervolgens brengt het in kaart welke acties consumenten ondernemen nadat ze positieve reviews gelezen hebben.

Ben je nog niet helemaal overtuigd van de kracht van online reviews voor je zaak? Lees dan eerst Waarom zijn online reviews van jouw klanten zo belangrijk?

Ziezo, nu kan je verder. ;-)

3 tot 5 sterren zijn perfect

Je zaak hoeft niet noodzakelijk 5/5 te scoren – integendeel zelfs. 79% van de consumenten wenst 3 tot 4 sterren. Slechts 11% wil altijd 5 sterren.

Waar kijken je potentiële en huidige klanten naar?

  • 56% van de consumenten laat zich beïnvloeden door het aantal sterren.
  • 49% kijkt naar het aantal reviews.
  • 44% kijkt naar hoe nieuw de reviews zijn.
  • 34% kijkt naar de lengte en de details in de reviewteksten.
  • 30% kijkt naar de positieve of negatieve toon van de review.
  • 30% kijkt of de verkoper of zaak die genoemd wordt, antwoordt op de review.

Opmerkelijk zijn de verschillen tussen 2018 en het jaar voordien in het consumentenonderzoek van BrightLocal. Zowel het aantal sterren, de hoeveelheid reviews als hoe recent de reviews geschreven zijn, worden belangrijker. Of reviews positief of negatief zijn, weegt minder door.

5 redenen voor meer klanten en omzet

Je zaak groeit door online reviews omdat je klanten en potentiële klanten er ook iets mee doen. Welke acties ondernemen ze na het lezen van positieve reviews?

Dit zijn dé 5 redenen waarom online reviews je extra klanten en omzet opleveren:

  1. 50% bezoekt de website.
  2. 19% zoekt meer reviews om zijn/haar keuze te verantwoorden.
  3. 15% bezoekt de winkel of de zaak.
  4. 13% neemt contact op met de zaak.
  5. 10% zoekt verder om te vergelijken.

Opvallend is dat consumenten steeds vaker contact opnemen met de zaak waarover ze reviews vinden. 3% deed dit in 2016. 10% in 2017 en 13% bij het recentste onderzoek in 2018.

Ook het aantal rechtstreekse kliks naar de website is gestegen. In 2017 bezocht 37% de website van de aanbieder, in 2018 deed al 50% dat.

De meest actuele en gedetailleerde informatie over hoe consumenten reviews voor restaurants, overnachtingen, klusjesdiensten en elektronica percipiëren, vind je in ons artikel Top 10 sectoren waarin online reviews doorwegen.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale